Moa Fridolfsson

Kategori: Resor

Bara 18 dagar kvar till....

Vi ska på SKIDRESA!! Både jag och Viktor längtar så mycket och drömmer oss tillbaka lite till förra skidresan. Vi ska precis som förra året bo i en skidstuga med min familj, vilket var jättemysigt. Vi har väldigt roligt tillsammans i familjen och det känns väldigt roligt att vi kan umgås mer som vänner nu när vi blivit äldre. Förra året åkte vi skidor i Norge, i år ska vi till sälen. Det blir väldigt praktiskt att inte åka längre eftersom att både Viktor och jag bara kan vara lediga en vecka, samt att mina föräldrar har en andelstuga där. Sälen känns helt enkelt perfekt för en kortare resa! Vi har massa mysiga middagar inplanerade på bland annat Wallmans som jag älskar. Vi ska också på en yogamorgon, vi får se vad Viktor tycker om det haha..  Ser så mycket fram emot alla öl i toppstugan och varm choklad med sällskapspel i skidstugan!

Bilderna är till för inspiration!

♡ Tre drömmar jag hoppas blir verkliga♡

Godmorgon! Här kommer ett lite "kortare" inlägg med tre stycken drömmar jag har, vissa kommer kanske att förverkligas inom en kortare framtid, vissa senare i livet. Idag ska jag jobba om en stund, så ni får njuta lite av denna lördagen åt mig också! Kramas mer och erövra världen idag!!

Att bo några år i en storstad

Detta är inget jag skulle vilja göra med familj när jag är "vuxen", men just nu är jag så galet sugen på att bo i en storstad! Jag vill känna pulsen, ha människor och nya projekt runt mig hela tiden!!

Att återbesöka Sydafrika

En annan dröm är att få återbesöka byn i sydafrika som jag var i, få se hur allt ha utvecklats och träffa alla underbara människor igen! Läs om mitt besök i Sydafrika HÄR

Att skriva en bok

Detta kommer kanske att låta jättekonstigt, men jag har alltid älskat att både skriva och läsa, speciellt självbiografier. En dag vill jag så gärna ha min egna.

Tillbaka i Sverige!

Hej! Jag har vaknat från det döda, eller iallafall min dator som har varit oöppnad i en månad haha.. Jag är nu tillbaka från Thailand och är mer taggad och utvilad än någonsin! Jag hade världens galnaste December som jag tänkte ägna ett helt inlägg till här. Resan hem var det hemskaste någonsin med sammanlagt 11 timmars förseningar och otrevlig personal (Flyg aldrig med Thai Air om ni har ett annat val). Vi fick också flyga i 10 timmar innan vi fick någon mat, väldigt tråkigt. MEN utöver detta har jag haft finaste och roligaste resan någonsin och ni kommer inte undan massa bilder här på bloggen framöver i Januarimörkret.

Ikväll ska vi på 20 års fest för bästa Ali, vi saknar dock bästa Cellis ikväll som nu flyttat till lund (så mycket tårar). Älskar er alla och har saknat er så galet mycket!

Afrika förändrar oss alla - Get To Know Me DEL 2

Godmorgon alla underbara! Som utlovat tänkte jag ge er ytterligare ett inlägg om någonting ni kanske inte visste om mig. För er som känner mig är detta förmodligen mindre nytt.

Dagens "Get To Know Me" handlar om Afrika, mer bestämt Sydafrika. Det var nästan precis ett år sedan jag kom hem från en resa som skulle förändra mycket av hur jag såg på saker och ting. Visst låter det klyschigt att åka till Afrika och få sitt liv förändrat? Men vissa saker blir nog  klyschor av en anledning, för det förändring fick jag verkligen.                                                                            ______________________________________________________________________

Resan var ett utbytesprojekt jag gjorde genom skolan i början av det tredje året. Under resan var vi fyra dagar i Kapstaden för att sedan åka ut till två olika byar ute på landsbygden. Vi fick bo med Lokalbefolkningen, äta deras mat, göra deras sysslor och gå i deras skolor. Historierna som fanns där ute i familjerna, var verkligen tänkvärda. Jag träffade bland annat en vuxen traumatiserad man som hade kunnat vara en helt frisk person, om familjen hade haft råd med hans sjukvård det vill säga. Han hade blivit traumatiserad av att se sin pappa dö när han var yngre, pappan som ingen heller hade råd att betala för. Visst att människor inte har råd med dyrare kläder eller kött varje dag, men det känns så fruktansvärt orättvist att någons barn ska ha rätt till en livsviktig operation, medans den andras inte har det, bara beroende på pengar. Det obehagliga börjar helt enkelt när vi sätter ett pris på vems liv som är viktigast. Detta visade sig också i ett slumområde som vi besökte, i de finare områdena var människorna viktiga, hände det någonting var polis och ambulans på plats, rättvisa var viktigt. I slumområdet fanns det inte lika viktiga människor, de var iallafall inte tillräcklig viktiga för att polisen skulle dyka upp om någon blev skjuten.

Men det var självklart också oerhört inspirerande att träffa så målmedvetna unga personer, de som har oddsen emot sig men ändå siktar högt. Den 15åriga flickan jag bodde med hade inga föräldrar i livet och var ensam gravid, men ändå vägrade hon släppa hoppet om stipendie till en högskoleutbildning. Jag vet att hon kommer att lyckas en dag.

Som ni förstår hade jag kunnat skriva hur länge som helst om detta, men jag är rädd att det blir långrandigt med för långa texter, men finns det någon som vill veta mer får du gärna lämna en kommentar.

Bilderna här under är från Kapstaden.

Det var allt från Dagens lära känna mig inlägg!

Del 3 kommer imorgon och ett vanligt inlägg kommer ikväll!

THAILAND - En stor Bildplanering

Hejsan! Som ni kan läsa i rubriken (rubrikerna..) så hade jag tänkt att dela med mig av min och Viktors planering inför Thailandsresan som vi ska göra. Vi åker den 30 December till Stockholm och flyger sedan till Thailand, Phuket dagen efter. Anledningen till att vi åker en dag tidigare är för att vi ska på en vigsel i Stockholm den 30, så spännande! Vi har delat upp planeringen i de tre veckor som vi är där, har ni några frågor så är det så klart bara att kommentera! Eftersom att vi inte har varit på resan än så är det så klart inte mina bilder, tyvärr.

Första veckan kommer vi spendera på Karon Beach, som ni hör på namnet är denna staden mest känd för sin långa strand. Det är en lugnare stad, men som ligger nära till feststaden Patong och Shoppingen i Phuket City.  Jag har tyvärr inga bilder på hotellet, eftersom att vi har bokat det via Viktors familjs vänner. Från Karon Beach kommer vi under veckan även ta oss till Freedom beach, där man kan snorkla! Det tar ungefär 30 min dit med båt. Vi har också planerat att hyra mopeder för att åka in till Phuket City för shopping en dag. Under första veckan ska vi också ta mopederna till ett buddhistiskt tempel vid Big Buddha!

Karon Beach och Big Buddha

Under den andra veckan ska vi spendera två nätter på Phi Phi Öarna och två nätter på ön Kho lipe. Hit har vi bokat hotellen själva, så på dessa har jag bilder! Vi valde ett standardhotell på Phi Phi Island och lyxsviten på Koh Lipe! Vi unnade oss det eftersom att vi inte bor så lyxigt de andra veckorna.

Phi Phi som är känt för sitt klara vatten och vita sand

Och sedan Kho Lipe som är känt för att vara "orört" och naturnära, det var här vi valde att ha det lite lyxigare.

Den tredje och sista veckan spenderar vi åter igen på Karon Beach, den enda utflykten vi har planerat då, är en dagsutflykt till nationalparken "Khao phra thaeo", som ligger en bit utanför Phuket.

Det var allt ur vår planering! Det ska bli jätteroligt när jag kan ersätta bilderna med mina egna efter resan och kunna bildbomba er med egna tips och upplevelser! Har ni några frågor så är det som sagt bara att kommentera här under!

Bilderna är till stor del från Hotellets hemsidor och från flygbolagets sida.